013 - Next Stage
Panel 3: Het begint altijd bij het liedje. Toch?
Wie beweert dat het altijd begint ‘bij het juiste liedje’, zal in de praktijk van muziekprofessionals op weinig tegenspraak stuiten. Misschien dat we tijdens Buma NL dat uitgangspunt dan toch maar eens ter discussie stellen. Niemand zal het belang van een goed liedje betwisten, maar wellicht begint het verhaal van de artiest toch eerder dan bij het liedje. Namelijk bij merkidentiteit. Hipper gezegd: brand identity.
Iedere artiest staat ergens voor. Heeft zijn of haar specifieke kenmerken, waardes. Cruciaal in het bouwen van een loyale fansbase die je muziek streamt en je tickets voor de shows koopt, is dat de fan zich kan identificeren met de artiest. Waar die voor staat, waar hij of zij over zingt, uitstraalt en vertegenwoordigt. Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn daarin belangrijke elementen. Dus een track kan voor de ene artiest perfect zijn, maar voor de ander juist weer niet. Het gaat om het juiste liedje bij de juiste artiest. En ook op het juiste moment. Timing speelt ook een belangrijke rol. Want sommige liedjes liggen enige tijd op de plank voordat ze in de juiste vertolking door de passende artiest de hitparade in worden gezongen.
Maar hoe stel je de merkidentiteit van de artiest vast? Hoe breng je dat in kaart, hoe meet je dat? En belangrijker nog, hoe kun je daar zelf sturend in zijn om de brand identity te creëren die echt bij je past? En wanneer weet je dat je de succesvolle strategie hebt gekozen? Op Buma NL vragen we het aan de professionals die hiermee in de praktijk aan de slag zijn gegaan.